بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم Hidup tak selalunya indah, tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan
Keep love in your heart. A life without it is like a sunless garden when the flowers are dead.

Wednesday, 4 January 2012

10 tips untuk komunikasi dengan pasangan

Hurmmm...Sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula suami isteri ataupu tunangan ataupun kekasih hati. Tidak ada rumahtangga  ataupun sesuatu perhubungan yang tidak pernah mengalami masalah. Cuma yang membezakan setiap perhubungan adalah bagaimana mereka menyelesaikan sesuatu masalah yang timbul. Cara seseorang menyelesaikan masalah perlu kreatif supaya hubungan baik dapat disimpul kembali. Jangan terlalu ego untuk meminta maaf dan jangan terlalu sombong untuk memberi maaf. Disini saya ingin berkongsi dengan sahabat-sahabat blog saya bagaimana  cara berkomunikasi dengan pasangan dengan cara yang baik: Lets read" =)

bekas kekasih

1. Sedar bahawa disetiap perselisihan faham yang berlaku, tiada mana-mana pihak yang menang atau kalah. Kemenangan adalah terletak kepada penyelesaian terhadap masalah dan bukannya hujah yang disampaikan untuk mempertahankan diri masing-masing.



2. Kompromi atau dengan bahasa yang lebih mudah mendapatkan persetujuan bersama adalah satu alat penting yang membantu dalam menyelesaikan konflik antara pasangan.
3. Pastikan bahasa tubuh, ekspresi wajah dan nada vokal adalah selaras dengan mesej yang ingin anda sampaikan.
4. Jangan menyampaikan sesuatu isu yang kritikal itu dengan cara berkias. Ia menunjukkan bahawa anda sebenarnya tidak bersedia untuk mengetengahkan perkara tersebut. Sampaikan dengan jelas supaya pasangan anda memahami apa yang anda cuba sampaikan tanpa perasaan curiga.
5. Sekiranya anda tidak mampu untuk mencari jalan penyelesaian yang muktamad untuk sesuatu masalah, cuba akhiri perbualan tersebut sekurang-kurangnya dengan sesuatu perkara yang positif.
6. Jangan sesekali bersikap biadap terhadap pasangan ketika hubungan anda dilanda masalah. Sebaliknya dengar apa yang mereka cuba sampaikan walaupun perkara tersebut tidak masuk akal sekalipun dan sekiranya anda masih tidak bersetuju, tolak dengan cara yang hormat.
7. Pastikan anda mendengar apa yang pasangan anda cuba sampaikan dengan baik dan berikan maklumbalas yang sepatutnya.
8. Sekiranya perbincangan telah berubah menjadi suatu pertengkaran yang sengit, adalah lebih baik anda mencari jalan untuk menangguhkannya. Masing-masing memerlukan masa untuk menstabilkan kembali emosi yang terganggu supaya dapat membuat pertimbangan yang lebih baik.
9. Fokuskan perbincangan terhadap masalah yang sedang berlaku dan bukannya cuba mengaitkan kesalahan yang lampau.
10. Melibatkan orang tengah mungkin suatu perkara yang tidak baik dalam sesuatu hubungan. Tetapi sekiranya anda berdua menemui jalan buntu, cara ini mungkin akan berhasil.
So, macam mana? boleh cuba-cuba praktiskan ye. Yang baik sama-sama kita jadikan sandaran menuju ikatan hubungan yang bahagia..=)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...