بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم Hidup tak selalunya indah, tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan
Keep love in your heart. A life without it is like a sunless garden when the flowers are dead.

Friday, 21 December 2012

My beloved Faculty of Social Sciences


(Steffi, Big din, Ay Tee, Tim, Karen, E-kin, Kak Su, Syiera, Faz, Hwan, Aafif, Ainol, Nana, Dayang, Min, Azie, Cik Azie, Kelip-kelip, Miera, Hayat, Jimi.)

Nama-nama ini akan sentiasa terpahat pada dinding hati.

Assalamualaikum semua...

pejam celik-pejam celik, dah hampir 3 tahun kelip-kelip bertapa di bumi sarawak ni. Hurmm...Rasanya baru kelmarin kelip-kelip melangkah turun dari tangga Air Asia dan meletakkan kaki ke bumi Kenyalang ini buat pertama kalinya.

syahdu dan sendu bila mengingatkan sudah hampir waktunya untuk kelip-kelip terbang semula ke semenanjung. Namun, kenangan disini tidak akan pernah sesekali kelip-kelip lupakan.
biarpun pahit untuk meninggalkan Sarawak, namun kelip-kelip juga tahu, itu adalah salah satu perjuangan yang perlu kelip-kelip tempuh.

Harapan kelip-kelip, moga ukhwah yang dibina di sini terus kekal abadi.
kerana di sinilah kelip-kelip memulakan langkah, mengait seribu satu cerita di tanah Sarawak,
yang makin hari, kelip-kelip makin cinta...

InsyaAllah suatu saat nanti, kelip-kelip akan kembali munculkan diri di sini.
mencari sedikit erti disebalik nilai persahabatan yang kekal abadi. :)

Wednesday, 19 December 2012

Rahsia disebalik pemberian hadiah




●Bunga
~Bunga merupakan hadiah yang biasa diberikan dan menjadi salah satu pilihan utama kerana ia dianggap melambangkan sebuah hubungan yang romantis.Tetapi,jenis hadiah ini lebih bersifat sementara kerana lumrahnya bunga,bila tiba waktu pasti akan layu.Adalah amat membimbangkan jika cinta yang disemai juga bersifat sementara seperti bunga..

●Perfume
~Juga merupakan hadiah yang menjadi pilihan untuk diberikan kepada yang tersayang.Hadiah seperti ini sebenarnya mewakili perasaan ingin sentiasa berdua dan bersama.Jika kekasih anda memberikan hadiah ini,bererti dia berharap untuk selalu dapat berada disisi anda dan menganggap anda seorang yang memiliki pesona serta tarikan sensual yang tersendiri.Si dia juga menganggap anda sebagai seorang yang berpersonaliti dan seksi.

●Patung bear
~Ada yang menganggap hadiah seperti ini sebagai pemberian yang keanak-anakan dan tak matang.Namun,sekiranya anda menerima hadiah patung bear yang tertera perkataan 'I Love You' terutama dibahagian dadanya,ia menunjukkan si dia seorang yang amat romantis.Si dia juga sebenarnya sentiasa menghargai perasaan anda dan sentiasa bimbang sekiranya hati anda akan terguris dan terluka kerana dirinya.

●CD,DVD,Novel/buku
~Hadiah begini diberikan kerana mungkin mengikut kegemaran dan minat orang yang disayang.Andai anda menerima hadiah ini,fahamilah yang ia membawa maksud bahawa kekasih anda masih perlukan masa untuk lebih mengenali dan memahami diri anda.Si dia mahukan perhubungan anda dan dirinya berjalan dengan perlahan-lahan dan relak.

●Cincin/rantai leher
~Kekasih yang memberikan hadiah berupa barangan perhiasan diri sebegini sememangnya amat menyintai dan menghargai kewujudan anda disampingnya.Ia menunjukkan si dia merasa amat bertuah dapat bersama-sama anda.Si dia juga memang serius dan ada komitmen dalam perhubungan anda berdua.

good attitude

 Assalamualaikum w.b.t

hye everyone...today I just want to write about good attitude. 
what is good attitude? is it perfect attitude?
good attitude is a positive attitude that we must have and we must practice it.
just like what that picture show to us. 
bad attitude like Angry, optimistic, careless and so on. 
if we have that kind of attitude, try to delete it and try to destroy it from our life.
hehe... I know it is difficult right. but I know we can do it. Ganbarimas!!

bad people does not mean they will bad forever.
good people also does not mean they will always good.
people will change. but remember one thing, when we always motivate ourselves,
we will be a good people with a good attitudes.

when we always motivate ourselves, bad people can be a good people
and good people will always be a good person. :)

as long as we try..
:) 


Sunday, 16 December 2012

Elak daripada bermasam muka


Assalamualaikum....

amboi...cantiknya wajahnya. tapi kenapa la muka asyik masam je. kalau senyum sikit, lagii cantik.
woww...handsome juga lelaki ni. tapi kenapa la tak ada rasa nak senyum. Asyik masam jugak je.

cutenya dia...dia takdelah terlalu cantik, takde lah terlalu handsome. tapi senyuman dia, dengan wajahnya yang tak mencuka tu lah menyebabkan dia paling cantik dan paling handsome berbanding yang lain.

Hurmm...orang kata kalau orang pregnant suka buah-buah yang masam. tapi kalau orang yang mukanya masam, bukan buah yang masam macam mana???
rasanya orang mengandungpun rasa tak berminat nak tengok muka-muka orang yang masam mencuka.

senyum lah sikit. sekali-sekala janganlah tension sangat. cuba cermin muka kalau kita sedang bermasam muka. Rasanya kita sendirpun tak best tengok tau..:)

so, mulai hari ni jom kita sama-sama praktis untuk tidak selalu bermasam muka. Orang yang sakitpun boleh sembuh jika ada orang yang selalu senyum di sekeliling mereka. senyum jugak dapat rawat hati tau. bila hati senang, jiwapun tenang. 

jiwa yang tenang akan membuatkan kita rasa happy. Bila kita rasa gembira, penyakitpun takut nak datang dekat. Hehehe...so....renung-renungkan..:)





Tuesday, 11 December 2012

I love you mom

dear mom,
i love you... and i know you really love me.
mom, when i was born,
 you become my love,
you are my best friend,
you are my personal nurse,
you are my chef,
you are my shoulder,
you are my strength,
you are my diary that i always share my secrets to you.
 
i can conclude that, you are my everything because you are everything to me.
 and today, i want to tell you that i really love you with all i have.
i don't know how to survive without you.
Ya Allah, please take care of my beloved mother and my beloved father.
and please take care of my family members.
because only you know how much i love them...

Truly,
Haslinda (kelip-kelip)





love yourself

How to love yourself: Taken from: 
http://www.abundancetapestry.com/how-to-love-yourself-in-17-ways/

1. Fall in love with yourself. Think about what makes you You. Just like a flower that needs watering to grow, learn to nurture yourself in every way. Love yourself for all the good that you see and accept your flaws and the fact that you are imperfect. This does not mean that you do not learn to change from your shortcomings; instead, you are being gentle and kind to yourself despite all your “flaws”. Look in the mirror and fall in love with the reflection that is You.

2. Eliminate Self Criticism. Do you often berate yourself over the tiniest thing? Is there a little voice inside your head that often tells you that you are no good because you are stupid or make mistakes? If you find that you often judge yourself, make an effort to stop the self criticism.

3. Be Kind And Positive. When you start to think kindly and positively about yourself, the love you have for yourself just grows. Make it a habit to praise yourself everyday, while in the front of the mirror. Because of such thoughts, you naturally undertake empowering actions that support your development.

4. Acknowledge Your Effort. It is not always about winning or coming up tops in everything that you do. Many times, it is the effort that counts! Acknowledge that you have done your best, even if you have failed to produce tangible results.

5. Let Go Of Worry. Loving yourself requires you to let go of your worry. It is a horrible way to live a life filled with constant worrying. I can attest to that! Worry does not help in any way. It cannot, on its own, make things happen. Only wise actions can! So instead of worrying, spend time thinking about what you can do to help in the situation. If the situation is beyond your control, then make a request to the Universe/God about what you want. Next, surrender your outcome.

6. Trust Yourself. Have confidence in your abilities. Know that you have the ability to make important changes for yourself, for as long as you put your heart to it. You can also support yourself by visualizing desired outcomes.

7. Forgive Yourself. If you have made mistakes in the past that had caused you to feel less worthy, then you need to forgive yourself. All of us make mistakes; so there really is no need to beat yourself up over them. Also, if you have been carrying around a baggage of emotional hurt because of a childhood trauma, learn to forgive yourself.

8. Be Truthful To Yourself. Loving yourself requires you to be truthful about your own feelings. If you are happy, acknowledge the joy. If you are sad, acknowledge the sorrow. When you are truthful about your feelings, you do not try to lie to yourself or seek to bury your negative emotions. Instead, acknowledging what you feel provides a good guide to what your thoughts are. And as we all know, thoughts can be changed, so that healing and self growth can take place.

9. Grow Spiritually. When you spend time growing spiritually, loving yourself becomes automatic. You become more peaceful, connected, kind, loving and compassionate. You nurture a mind that grows more beautiful by the day. You naturally love yourself in the process.

10. Make Positive Affirmations Everyday. Reframe your mind with positive affirmations. For instance, say this to yourself “I love and accept myself completely and unconditionally.” Read your affirmations out loud several times a day.
11. Express Gratitude. Express gratitude for the person that you are. For instance, cultivate an appreciation for your strengths and gifts. Also, feel a sense of gratitude that you are alive and well, and fully capable of making a difference in your life.  
12. Nurture Your Dreams. Why deny yourself your dreams? When you nurture your dreams, you would love the life that you are leading. Every moment that you live is a joy because you are expressing yourself fully.

14. Relax. Give yourself space to take breaks every now and then. If you spend your time working, without paying attention to your health, it also means that you do not love yourself well enough to take care of your own body. Fill your time with silence, soothing music and visions of beauty; anything that nourishes your Soul.
15. Have Fun. Inject some fun into your life. Life is meant to be an enjoyable. Don’t take life or yourself too seriously. If you can think of life in this manner, you automatically relax and quit worrying over things that do not matter.
17. Learn To See Beauty. When you learn to see beauty in every thing, you will also see beauty in yourself. Hence, stop to smell the flowers. Notice everything. Feel everything. The pink blush of the flowers in your garden, the greenness of the plains, the whisper of the gentle wind, or the myriad hues of an evening sky.







Syukurku hanya buatMu


Bismillahirrahmanirrahim...assalamualaikum semua...:)

pernahkah kita mengucap alhamdulillah sekurang-kurang sekali sehari?
pernahkah kita berdiam seketika menilai nikmat Allah yang tidak pernah putus walaupun sehari?
pernahkah kita menadah tangan memberitahu Allah bahawasanya kita bersyukur di atas segala pemberiannya?

astaghfirullahalazim...
kelip-kelip juga wanita biasa. kadang-kadang memang lupa sangat nak ucapkan alhamdulillah walaupun sekali dalam sehari. terleka kelip-kelip dek kenikmatan dunia yang Allah beri sehinggakan lupa untuk berterima kasih padaNya. 
tapi, tak mengapalah. mulai hari ini, kelip-kelip bertekad dalam hati untuk cuba menyebut alhamdulillah sekurang-kurangnya sekali dalam sehari. Anda semua jom sama-sama bertekad. 

kelip-kelip bimbang, kalau kita tidak bersyukur nanti, Allah akan tarik kembali pemberianNya. minta dijauhkan. Amin..semoga dengan ucapan alhamdulillah dalam sehari menjadikan kita 
hamba Allah yang sentiasa bersyukur dengan pemberianNya.

kalau kita bersyukur, Allah akan bagi lebih lagi kenikmatan tau...
so...say ALHAMDULILLAH...:) Thank you Allah...
 







First LOVE

hye everyone...assalamualaikum..how are u today? i just fine here. Thanks to Allah for giving me a beautiful day. today i just want to share with all of you about the first love.
have you got your first love?
have you ever meet other men or women that more kind compare to your first love?

actually, first love doesn't mean the last love.
some of them met their first love. and after that they had clash. so what happened with their first love? it is never longer right...

so, my advice is do not give hundred percent of hope to your first love.
please do not too stress or tension when you lost your first love.
first love give experience to you and it will make you matured too.
so that after this you will know, which one that seriously to be your partner.

just smile when they leave you.
i know it will hurt you. but you have to show your stronger to your ex-boyfriend.
tell his/her:

"i am better than your ex, and better than your next."

Monday, 10 December 2012

Solat sunat tahajjud



بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيمِ


Hurmm...assalamualaikum semua. mesti semua nak tahukan bagaimana cara untuk solat sunat tahajjud..saya cuba mencari maklumat daripada blog ni:
 http://shafiqolbu.wordpress.com/solat-sunat/solat-sunat-tahajjud/ 
khas buat pembelajaran kita semua. moga lepas ni boleh jugak kita praktiskan sembahyang sunat tahajjud. sayapun bukannya selalu sembahyang sunat ni. opss...tapi jangan lupa, sebelum kita semua melakukan solat sunat, pastikan solat 5 waktu kita cukup.insyaAllah..:)

Tujuan Solat Tahajjud


  1. Sebagai petanda perhambaan kepada Allah SWT.
  2. Mendekatkan seorang hamba dengan Penciptanya
  3. Tanda kesyukuran manusia di atas nikmat kurniaan Allah SWT.
  4. Menguatkan jiwa dan ketaqwaan seseorang kepada Allah SWT.
  5. Mendapatkan ketenangan dalam menghadapi cabaran dan dugaan hidup.

1.  Sebelum mengerjakan Solat Tahajjud baca doa berikut :



Tiada Tuhan melainkan Dikau, Maha Suci Dikau! Daku memohon ampun kepada-Mu bagi dosa-dosaku dan daku memohon kepada-Mu akan Rahmat-Mu. Ya Allah! Tambahkanlah padaku ilmu dan janganlah Dikau pesongkan hatiku setelah Dikau berikan petunjuk. Dan berikanlah daku Rahmat-Mu; Sesungguhnya Dikaulah yang melimpahkan rahmat! Segala puji bagi Allah yang telah menghidupkanku dan kepada-Nyalah tempatku kembali.



2.  Niat Solat Tahajjud:

Daku bersolat Sunat Tahajjud dua rakaat, kerana Allah Ta’ala.

3.  Bacaan Surah selepas Al-Fatihah:


a)Rakaat pertama:    Ayat Al-Kursi  (7 kali)
Rakaat kedua:    Surah Al-Ikhlas  (11 kali)
Atau;
b)Rakaat pertama:    Ayat Al-Kaafirun
Rakaat kedua:    Surah Al-Ikhlas
Atau;
c) 10 Ayat Terakhir, Surah Al-Imran,.
(Rasulullah SAW sering membaca ini pada solat Tahajjud Baginda.)

4. Selepas membaca tasbih pada sujud kedua dalam rakaat terakhir, bacalah doa berikut 3 kali:



5.  Selesai salam solat Tahajud, bacalah doa yang pernah dibaca oleh Rasulullah SAW ini:




6.  Kemudian sambung baca Doa Solat Sunat Tahajjud berikut:~





Ya Allah! Bagi-Mu segala puji-pujian. Dikaulah pendiri langit dan bumi dan alam semesta serta segala isinya. Bagi-Mulah segala pujian, Dikau Penguasa langit dan bumi dan alam semesta serta segala isinya. Dan bagi-Mulah segala puji, Pemancar cahaya langit dan bumi dan alam semesta serta segala isinya.


Bagi-Mulah segala pujian, Dikaulah yang benar (Al-haq), janji-Mu adalah benar, firman-Mu adalah benar, perjumpaan dengan-Mu adalah benar, syurga itu benar dan neraka adalah benar. Nabi-nabi itu benar, Nabi Muhammad SAW adalah benar dan adanya hari Kiamat itu benar. 
Ya Allah! Pada-Mulah daku menyerahkan diri, dengan-Mu daku beriman, kepada-Mu daku bertawakal, kepada-Mu daku kembali, dengan-Mu daku menghadapi musuh dan kepada-Mu daku berhukum. Ampunilah dosa kesalahanku yang telah lalu dan yang terkemudian, baik yang daku sembunyikan mahupun yang daku nyatakan, di mana Dikau lebih mengetahuinya. Dikau yang Maha Mendahului dan Maha Mengakhiri. Tiada Tuhan melainkan Dikau! Tiada padaku daya dan upaya melainkan dengan pertolongan Allah!
Ya Allah! Berilah kami kebaikan di dunia dan kebajikan di akhirat dan peliharalah kami dari azab neraka.
Selawat Allah ke atas Penghulu kami Nabi Muhammad SAW dan ke atas keluarga serta para sahabat sekeliannya. Segala puji hanyalah untuk Allah; Tuhan Pemelihara seluruh alam.! 




Khasiat surah Al-Fatihah





  • Surat Al-Fatihah boleh mengubati penyakit mata, sakit gigi, sakit perut dan lain-lainnya dengan dibacakan sebanyak 41 kali.
  • Ikhtiar mengubati penyakit : Baca SurahAl-Fatihah sebanyak 40 kali pada tempat berisi air, lalu air itu diusap-usapkan pada kedua belah tangan, kedua belah kaki, muka, kepala dan seluruh badan, allu diminum, Insyaallah menjadi sembuh.
  • Kalau Surah Al-Fatihah itu ditulis dengan huruf-huruf terpisah lalu dileburkan dengan air suci dan diminumkan kepada sisakit, maka dengan iradah Allah s.w.t. ia akan sembuh.
  • Ikhtiar menghilangkan sifat pelupa: Tulislah surat Al-Fatihah dengan huruf Arab pada tempat putih dan suci lalu dihapuskan dengan air dan diberi minum pada orang yang pelupa, maka ia akan hilang sifat pelupanya dengan izin Allah s.w.t.
  • Mengubati sakit disebabkan oleh sengatan kala: Ambil sebuah tempat bersih lalu diisi air dan sedikit garam lalu dibacakan padanya Surah Al-Fatihah sebanyak 7 kali lalu diberi minum pada orang yang tersengat kala itu, Insyaallah ia akan sembuh.
  • Mengubati sakit gigi dan lain-lain: Untuk dirinya sendiri = letakkan jari pada tempat yang sakit lalu membaca Al-Fatihah dan berdoa sebanyak 7 kali:
           "Ya Allah, hilangkan daripada keburukan dan kekejian yang aku dapati dengan doa Nabi-Mu yang jujur (al- Amin) dan tetap disisi-Mu".
  • Mengubati penyakit gigi orang lain: selesai membaca Al-Fatihah maka berdoa 7 kali:
           "Ya Allah, hilangkan daripada orang ini keburukan dan kekejian yang aku dapati dengan doa Nabi-Mu yang jujur (al- Amin) dan tetap disisi-Mu".
  • Adapun faedah dan khasiat dari Surah Al-Fatihah ialah menyembuhkan penyakit mata yang kabur (rabun)

the beauty of patience









i'm not afraid with the problem



“Freedom is not worth having if it does not include the freedom to make mistakes.” 
                                                                               ― Mahatma Gandhi


“War is peace. 
                      Freedom is slavery. 
Ignorance is strength.” 

“Be the change that you wish to see in the world.” 




“I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.” 

“It is never too late to be what you might have been.” 

“Do what you can, with what you have, where you are.” 

“A person's a person, no matter how small.” 




“Be yourself; everyone else is already taken.” 

“For every minute you are angry you lose sixty seconds of happiness.” 


Im not alone, Allah always with me


Bismillahirrahmanirrahim...assalamualaikum semua.
pernahkah kita rasa sedih apabila diberi ujian oleh Allah dalam pelbagai bentuk?
pernah tak kita mengeluh dek ujian tersebut?
pernahkah kita letih untuk terus berdiri menahan segala kekacauan dan kecelaruan yang timbul di hati?
hehe..mesti pernahkan.....

sayapun pernah rasa hal yang sama. cuma apa yang membezakan kita ialah bagaimana kita menepis rasa sedih dan kecewa.
tapi saya tahu, anda semua mesti hebat-hebat. kerana anda semua telah berjaya menakluk ujian ALLAH.
kalau tak, kenapa hari ini anda masih tersenyum???
hurmm..bermakna anda masih kuat kerana ujian tersebut tidak menakluki diri anda.
kalau tak, mesti anda masih dalam berduka. mengenang segala ujian yang melanda.

hari ni, cuba tekadkan hati, kalaupun dugaan datang lagi, ingatkan pada hati,
"relax la... orang lain Tuhan beri ujian yang lebih hebat. takkan la ujian sekecil nipun kita dah tak boleh nak terus berjuang."

memang bukan mudah untuk memberi peringatan, tapi berilah diri peluang untuk merasa kenikmatan bersabar dalam iman..
sabar tu kan juga separuh daripada iman....:)






Sunday, 9 December 2012

kerana kekuatanku, menjadikan aku bukan wanita biasa

Maafkanku, walaupun aku ini hanyalah wanita biasa,
 tapi memiliki kekuatan hati yang lebih tinggi daripada lelaki yang berbadan sasa,
bukan meninggi diri takbur pemberian Tuhan yang esa,
sekadar merawat hati yang kian hilang mesra.

aku wanita,
namun tidak bermakna penciptaanku untuk dikhianati.
aku wanita,
namun tidaklah dilahirkan untuk dizalimi.
aku wanita,
tidak juga disirnakan untuk disakiti.

terkadang ramai kaumku dipermainkan,
dibunga-bungakan hati dengan kalimah cinta nan indah,
dibau-baukan jiwa dengan taipan ayat yang wanginya membuai rasa,
sehingga berputiknya tugu nan setia,
kerana mungkin dia cinta pertama.

Dek kerana lembutnya hati,
dek kerana tulusnya emosi,
ia disiat-siat bagaikan tiada naluri.

tetapi, 
hari ini aku mula berdiri, mengerti bahawa aku bukanlah wanita yang mudah mengalah pada situasi.

kau permainkanku, aku tersenyum.
kau menyakitiku, aku terus tersenyum.
kau  menumbuk lumat baldu rasaku, namun akan ku tetap tersenyum,
kerana ku tahu, ada adam yang seribu kali lebih baik buatku,
aku perlu menunggu, kerana itu janji Tuhan yang satu.


nukilan khas dariku buat Nurul Sajadatul izzat
cekalkan semangatmu. Akan ada Adam yang lebih baik sedang berjalan menghampiri,
cuma membuntuhkan sedikit waktu.
:) 




Wednesday, 5 December 2012

Keluarga Nyonya Rokiah



huahuahua....bahagia tak nampak depa?
ni la keluarga Nyonya Rokiah.
ia merupakan satu lakonan yang perlu kami buat untuk assingment Interpersonal Communication.
opss, nape saya tak ada dalam gambar tu??? 
sebabnya dalam cerita ni saya memegang watak orang gaji and sebagai pencerita...
ni pun satu kenangan buat saya selama saya belajar di Universiti Malaysia Sarawak..:)

cyg sume2...:) i will miss that moment forever.



Tajuk: selepas tamat belajar, ibu bapa anda ingin mengahwinkan anda dengan seorang pemuda pilihan mereka, iaitu anak sahabat bapa mereka yang juga seorang duda. Dalam masa yang sama, mereka juga berhasrat untuk mengadakan dua perkahwinan serentak memandangkan kakak anda telah dua tahun bertunang. Namun, anda tidak bersetuju kerana telah mempunyai pilihan sendiri, dan berasa terlalu awal untuk berkahwin. Ibu bapa dan kakak anda berasa sangat kecewa dan marah dengan keputusan anda. Bagaimanakah anda berhadapan dengan situasi ini.

Skrip bertajuk: Aku terima nikahnya
Watak dan Perwatakan:
1.      Azizah: (Nurul Sajadatul izzat binti Mohd Zubir)
·         Seorang yang baru sahaja bergraduat.
·         Dipaksa berkahwin dengan seorang duda beranak dua, pilihan ibunya.
·         Mempunyai seorang kekasih bernama Ramlee.

2.      Ramlee:
·         Seorang doktor.
·         Buah hati Azizah.

3.      Nyonya Rokiah: (Amira Syafinaz binti Syafie)
·         Ibu kepada Azizah dan Chombi.
·         Seorang yang tegas, tetap pendirian, materialistik.

4.      Abdul Wahid: (
·         Bapa Azizah dan Chombi.
·         Seorang yang penyabar,bertoleransi dan bertimbang rasa.

5.      Chombi: (Nur Syahirah binti Md Saad)
·         Kakak kepada Azizah.
·         Bakal melangsungkan perkahwinan pada tarikh yang sama dengan Azizah.

6.      Jenab: (Che Haslinda binti Daraman)
·         Pencerita.
·         Orang gaji yang glamor kepada keluarga Nyonya Rokiah.

Babak 1:
Lokasi: Rumah sewa Azizah
Azizah sedang mempersiapkan diri (make-up, meletakkan mascara pada mata dan juga memakai lipstik). Tiba-tiba, telefon berdering mendendangkan lagu allahyarhamah Saloma (Bossanova).
Perbualan melalui telefon bersama kakaknya.
Azizah: Hello. Assalamualaikum. Ada apa kau telefon aku pagi-pagi ini. Mimpi ya?
Chombi:Waalaikumussalam. Bukan aku yang mimpi. Nyonya Rokiah yang bermimpi disuruhnya aku telefon kau.
Azizah: Apa? Kenapa? (Cemas)
Chombi: Akupun tidak tahu Azizah. Aku Cuma menyampaikan sahaja. Ibu arahkan anak-anaknya berkumpul di rumah malam esok. Wajib katanya.
Azizah: Apa? Wajib? (Termenung sambil bermonolog, “Macam mana mahu dating, mahu diskusi pula? Tangguhkan sahajalah. Tidak  mahu aku menjadi anak durhaka.” Mengeluh.)
Chombi: Kau dengar tak ni Azizah?
Azizah: Iya, aku dengar. Baiklah kalau begitu. Besok aku pulang ke rumah. Kakak, aku harus pergi sekarang. Nanti terlewat aku ke pejabat. Kita jumpa malam besok ya. Assalamualaikum. (Talian diputuskan. Azizah membuka pintu. Bergegas untuk ke tempat kerja.)



Babak 2
Lokasi : Rumah keluarga Azizah
Satu perbincangan telah diadakan oleh keluarga Nyonya Rokiah. Perbincangan ini lebih kepada menyampaikan rancangan Nyonya Rokiah yang mahu mengahwinkan anaknya, Azizah dengan lelaki pilihannya pada hari yang sama dengan pernikahan kakanya, Chombi.
Nyonya Rokiah mundar-mandir sebelum memulakan kata sambil anak-anaknya berpandangan sesama sendiri dan tertanya-tanya.
Nyonya Rokiah : Nampaknya sudah cukup semua bala tentera ibu. Bagus.
                            ( Tersenyum kepuasan sambil mengangguk-angguk.)
Bapak                 :Rokiah… ( Lembut.)
Nyonya Rokiah memandang tepat suaminya lalu menyedari kekasarannya semasa berkata-kata.
Chombi              : Apa yang perlu kita bincangkan ini ibu, nampaknya macam sangat penting                           sahaja ibu.
Bapak                 : Sebenarnya hal …….
                            (Di celah oleh ibu.)
Nyonya Rokiah : Memang penting dan ibu harap apa yang akan ibu perkatakan ini disetujui                           oleh semua. (Tegas.)
Azizah               : Apa halnya ibu?
                            (Tertanya-tanya.)
Nyonya Rokiah : (Sambil mengelilingi keluarganya.)
                            Memandangkan Azizah sudah tamat pengajian, sudah tiba masanya untuk                          kau menikah dengan pilihan ibu.
Azizah               : apa? (Terkejut lalu berdiri.)
Nyonya Rokiah : ( Sambil menggerakkan jari telunjuk.)
Kau tidak boleh membantah keputusan ibu. Keputusan ibu adalah     muktamat.
                            Kau perlu menikahi Jeffry.
                           (Menunjukkan gambar Jeffry kepada Azizah.)
                           Kau tengok ini, Jeffry bukan sahaja tampan, malah berkerjaya. Untung                               badan kalau kau dapat menikahinya.
(Mengambil  gambar daripada ibunya. Dia bermonolog sendiri. Di mana bahagian yang tampan ibu katakana. Nampak biasa-biasa saja. Tak seiras pun sama Adi Putra.)
Azizah                 : ibu…
                              Azizah tidak mahu. Azizah tidak kenal pun sama dia.
Nyonya Rokiah : Kau jangan merepek. Dia tu anak orang berada. Dia bersahabat baik dengan
ibu dan bapak. Aku sudah aturkan semuanya. 2 minggu sahaja lagi                 kau akan bernikah. Kau mesti turutinya. Tidak pernah pun ada  keturunanku   yang memalukan aku.
Chombi                 : (Bangun dan menghampiri Azizah. Memandang Aziah dengan       
        pandangan yang tajam.)
                               Azizah, kau dengarlah cakap ibu. Apa kau mahu jadi anak durhaka?
Nyonya Rokiah  : Betul apa yang dikatakan oleh kakak kau. Apa kau mahu menjadi anak   
      yang tidak mengenang budi?
Bapak                 : Rokiah… Awak janganlah ikutkan sangat perasaan awak tu, anak kita dah                          besar panjang, dah boleh buat keputusan sendiri.
Nyonya Rokiah : Itulah awak, ikutkan sangat anak awak tu. Awak kena ingat, kita nikah pun                        atas pilihan keluarga, tengok bahagia ke tak hidup kita sekarang?
Bapak                : Awak kena fikir, zaman kita dengan zaman sekarang berbeza.
Nyonya Rokiah : Awak lelaki, apa yang awak tahu, saya yang mengandungkan mereka. Jadi                          saya tahu apa yang terbaik untuk mereka.
Bapak                : Owhhh, anak awak saja la. Bukan anak saya la. Suka hati awak  la.
                           (Berkata dengan marah lalu meninggalkan isteri dan anak-anaknya.)
                                     
Babak 3
Lokasi: Di taman bunga.
Pertemuan antara Azizah dan buah hatinya, Ramlee di taman bunga.
Azizah : ( Sambil menguak-nguak air dengan wajah yang sedih dan kecewa.)
              Itulah kanda, sudah berapa kali adinda bilang, jumpa sama orang tua adinda tapi …
Ramlee : ( Sambil mendekati dan duduk bersebelahan Azizah.)
              Adinda ku sayang, bukannya kekanda tidak mahu berjumpa sama orang tua adinda           tapi kekanda mencari  waktu yang sesuai untuk kekanda betul-betul bersedia.
Azizah : ( Bangun berdiri dengan wajah  yang masam.)
              Masa…masa…masa… itu sahaja kanda.
Ramlee : Kenapa adinda tidak memahami keadaan kanda? Kenapa pula adinda tidak menolak         perjodohan itu sekiranya adinda benar-benar mencintai kekanda? Nampaknya,                      adinda lebih memilih untuk menyerah daripada mempertahankan cinta kita.
               ( Sambil meraup wajah.)
Azizah : Tidak kanda. Bukan adinda yang menyerah tetapi kanda yang tidak pernah berjuang.        Adinda sudah lelah kanda, kalau begini caranya, lepaskanlah adinda.
              (Dengan wajah yang sedih.)
Ramlee : Adinda... (Terkedu seakan tangan mahu menyentuh bahu Azizah.)
Azizah : ( Berlalu pergi dengan perlahan.)
Ramlee : (Terduduk sambil berkata.)
              Bagaimana adinda tahu kanda tidak pernah berjuang Azizah.


Babak 4
Lokasi: Rumah keluarga Nyonya Rokiah.
Perjumpaan kali kedua oleh keluarga Nyonya Rokiah, bagi mencapai kata sepakat.Perbicangan itu juga turut disertai oleh Ramlee.
Nyonya Rokiah : ~Ayat dalam filem ibu mertuaku~
                            Apa kerja kau? Lawyer, majistret?
Ramlee              : Saya kerja biasa sahaja ibu, tapi saya yakin saya dapat menjaga Azizah                                sebagaimana ibu menjaganya.
Nyonya Rokiah : Ibu? Pandai-pandainya kau memanggil aku ibu? Aku bukan ibumu!
                           ( Dengan suara yang nyaring.)
Bapak                : Kau yakin kau benar-benar mahu menikahi Azizah? Kau benar-benar                                  mencintainya?
Ramlee              : Saya yakin bapak. Saya sangat mencintainya.
Nyonya Rokiah: Mudahnya kau berkata-kata. Bibir memang mudah menuturkan kata, tapi                            apa yang ada di bibir kau tu apakah sama seperti yang kau rasa?
                           ( Dengan tegas berkata-kata.)
Ramlee             : Ibu, kalau kita dapat rasakan apa yang kita rasa, kita pasti akan rasa apa                              yang kita rasa.
Nyonya Rokiah: Cinta sahaja tidak boleh kasi anak aku makan, wang itu penting, kalau                                kerjanya tidak besar, gajinya tidak lumayan, kau jangan bermimpi untuk menikahi anakku.
                          ( Sambil membelakangi Ramlee.)
Combie              : Ibu, gaji seorang doktor cukup untuk  kenyangkan perut Azizah. Ibu, tidak                       perlulah risau untuk  hal yang satu itu.
Nyonya Azizah : ( Terkejut lalu berpaling semula ke arah Ramlee. Ibunya memandang lama                           wajah Ramlee.)
                            Jadi, kau seorang doktor? Baik, kau boleh menikahi anakku sekiranya kau                          mahu patuhi syaratku.
Ramlee             : Katakan sahaja apa syaratnya ibu. Saya sanggup lakukan apa sahaja demi                           Azizah.
                        (Dengan bersungguh-sungguh.)
Ayah               : Kau sanggup menikahi Azizah dalam tempoh yang ditetapkan. Tarikh yang                        sama dengan kakaknya, dua miggu dari sekarang.
Ramlee            : Saya sanggup bapak asalkan saya dapat hidup bersama Azizah.
Nyonya Rokiah : Jadi, kau yakin kau brnar-benar setuju mahu menikahi anakku?
Ramlee               : Iya, aku terima nikahnya Azizah binti Abdul Wahid.
                            ( Sambil tersenyum gembira memandang Azizah.)

Babak 5
Lokasi di rumah keluarga Nyonya Rokiah.
Masukknya seorang pencerita yang juga orang gaji kepada keluarga Nyonya Rokiah. Dia berperanan dalam menerangkan jenis konflik iaitu konflik kesepakatan “aku menang aku kalah, kau menang kau kalah.”
Pencerita: Hurmm. Akhirnya dapat juga si Azizah mempertahankan cintanya . Tetapi bagaimana pula dengan pilihan Nyonya Rokiah? Setelah kecewa, Jeffry akhirnya membawa hati yang luka ke perkampungan kecil iaitu di kampung Pening Lalat. Setelah aku salami sedalam-dalamnya cerita ini, ia rupanya mempunyai perkaitan dengan bab konflik dalaman dan  bagaimana menguruskan konflik yang timbul. Konflik merupakan keputusan yang tidak mencapai persetujuan di antara dua pihak. Hal ini kerana perkelahian dalam mempertahankan keputusan masing-masing. Jalan penyelesaian bagi konflik dalam cerita ini adalah berpaksikan jenis konflik kesepakatan iaitu “aku menang, aku kalah. Kau menang, kau kalah.” Ia untuk mengekalkan keamanan dalam sesebuah perhubungan. Bagi menghuraikan konflik kesepakatan “aku menang, aku kalah. Kau menang kau kalah”, boleh dilihat pada watak Nyonya Rokiah dan juga Azizah. Jalan cerita bagi watak Nyonya Rokiah, kemenangan berpihak kepadanya di mana dia telah berjaya menikahkan Azizah pada tarikh yang sama dengan tarikh pernikahan kakaknya, Chombi. Manakala kekalahannya pula ditonjolkan melalui cerita ini apabila Azizah tidak menikahi calon pilihannya iaitu Jeffry, duda yang beranak dua. Manakala bagi watak Azizah, kemenangan diperolehinya apabila dia dapat mengahwini calon pilihan hatinya iaitu Ramlee. Akan tetapi, kekalahannya dapat dilihat apabila dia terpaksa berkahwin pada tarikh yang telah ditetapkan oleh ibunya, yakni bersamaan dengan tarikh pernikahan kakaknya, walaupun sebenarnya dia belum bersedia.

Babak 6
Sesi bergambar bersama seluruh keluarga.
Bapak : Jenab…Apa yang kau merepek sorang-sorang tu. Mari tolong ambilkan gambar kenangan keluarga ini. Cepat sikit. Kau tu kan banyak lagi kerjaannya nanti.
Jenab : Opps… Lupa pulak aku ni orang gaji tapi glamour. Toink…toink…

Tammat
The end
this-is-aziz-satar.jpg


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...